NO, SO, MATTE, SVENSKA, FRANSKA, MUSIK, IDROTT OCH HÄLSA, BILD

fredag 27 oktober 2017

Ordförståelse

Klimakterium

Den period då en kvinnas menstruation upphör och hon inte längre kan få barn. 

Exempelmening: Förra året gick min moster igenom klimakteriet. 

Insistera

Att envisas om att någon ska göra någonting. 

Exempelmening: Jag insisterar på att du ska läsa den här boken. 

Lektor

En lärare som jobbar på gymnasium eller högskola. 

Exempelmening: Min lektor heter Greta. 

Illustrativ

Någonting som är belysande, alltså klargörande eller förklarande. 

Exempelmening: Den här meningen är illustrativ för hela boken. 

Sömsmån 

När man klipper ut ett mönster i tyg så klipper man en bit utanför mönstret, den biten kallas för sömsmån

Exempelmening: Klipp ut mönstret med en centimeters sömsmån. 

Förlösa

Att befria någon eller något. 

Exempelmening: Jesus korsfästes för att förlösa alla våra synder. 

Oförrätt

En orättvis eller kränkande handling riktat mot en person. 

Exempelmening: Jag ska hämnas denna oförrätt!

Tongivande

ledande, någon som leder inriktningen på åsikter och beteenden i en större grupp.

Exempelmening: Zlatan är en tongivande spelare och när han är skadad presterar laget sämre. 

Inte på långt när

Någonting som är långt ifrån.

Exempelmening: Jag har inte på långt när så bra betyg som min bror. 

Superlativer

Lovord och beröm. 

Exempelmening: Min tränare gav mig några superlativer. 

Essä

En uppsatts eller artikel. 

Exempelmening: Jag har skrivit en bra essä i Fysik. 

Fiktiv

Någonting som är påhittat. 

Exempelmening: Jag har skrivit en fiktiv historia om hur Sverige har tagit över världen. 

Koalition

En sammanslutning eller en allians. Till exempel mellan partier eller länder. 

Exempelmening: Ryssland, Frankrike och Storbritannien ingick i en koalition under första världskriget. 

Rugga

När en fågel byter fjädrar. 

Exempelmening: Den här fågelarten brukar rugga under hösten. 

Åthutning

En kraftig tillrättavisning. 

Exempelmening: Min klasskompis fick en åthutning eftersom han sa rasistiska kommentarer. 

Följaktligen

Ett annat ord för därför, eller alltså.

Exempelmening: Följaktligen, blir svaret på frågan att alla är lika mycket värda. 

Överpröva

När en högre domstol tar upp mål som redan avgjorts av en lägre domstol. 

Exempelmening: Min syster ska överpröva den här domen. 

Utblottad

När man är ruinerad, alltså när man inte har några pengar kvar.

Exempelmening: Han köpte droger för alla sina pengar, nu är han utblottad. 

Extremiteter

Utskjutande kroppsdelar som vanligtvis kommer i par och som vanligtvis är avsedda för någon sorts förflyttning. Hos människor är extremisterna armar och ben. 

Exempelmening: Om man får en missbildning på extremiteter så kan man behöva amputera. 

Parlör

En liten ordbok eller en fickordbok. Den innehåller samtalsfraser och är anpassad för att kunna användas i olika praktiska situationer. 

Exempelmening: På resan hade jag med mig en parlör för att kunna kommunicera med befolkningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar