NO, SO, MATTE, SVENSKA, FRANSKA, MUSIK, IDROTT OCH HÄLSA, BILD

onsdag 12 april 2017

Rädda ekvationerna




Jag har förenklat det 10:e matematiska uttrycket. Jag tyckte det var svårast eftersom det fanns både många positiva variabeltermer men också två negativa variabeltermer. Det jag gjorde för att förenkla det här matematiska uttrycket var att först stryka under alla variabeltermer och konstant termer så att jag inte skulle blanda ihop dem. Det fanns fem variabeltermer och två konstanttermer. Jag räknade sedan ihop alla variabeltermer. Jag började med de positiva variabeltermerna och de blev tillsammans 47x. Sedan räknade jag ihop de negativa variabeltermerna vilket blev -24x. Sedan tog jag 47x subtraherat med 24x vilket fick differensen 23x. Sedan räknade jag ihop konstant termerna. 6 subtraherat med 8 blev – 2. Alltså har jag förenklat det här matematiska uttrycket till 23x – 2.

--------------------



Två askar med lika många stickor i varje plus två stickor, är lika med en ask med lika många stickor i som i de två första askarna plus elva stickor.

2x + 2 = x + 11

--------------------





















3 askar med lika många stickor i varje plus 2 stickor är lika med 1 ask med lika många stickor i som i de tre första plus 12 stickor.

Vi tog bort 1 ask i både höger och vänster led. Sedan tog vi bort 2 stickor från både höger och vänster led. Då hade vi 2 askar kvar i vänster led och 10 stickor kvar i höger led. Sedan delade vi båda leden med 2 och tog då bort hälften av askarna i vänster led och hälften av stickorna i höger led. Då blev det kvar 1 ask i Då fick vi fram att 1 ask är lika med 5 stickor, det finns 5 stickor i varje ask.














Vi började med att subtrahera variabeltermerna. Vi subtraherade med 1 x i båda leden. Då fick vi kvar 2x i vänster led och inga x i höger led. Sedan subtraherade vi konstanttermerna. Vi subtraherade med 2 i både ledan. Då fick vi kvar bara variabeltermen 2x i vänster led och konstanttermen 10 i höger led. Sedan dividerade vi båda leden med 2 och fick fram svaret x är lika med 5.

--------------------


--------------------


Jag har löst ekvationen X minus 10 plus en femtedels X är lika med X plus ett halvt X plus ett.
Jag började med att subtrahera med 1 i båda leden. Då fick jag kvar X plus 9 plus en femtedels X i vänstra ledet och X plus ett halvt X i högra ledet.
Sedan tog jag bort ett X i båda leden. Då fick jag kvar 9 plus en femtedels X i vänster led och ett halvt X i höger led.
Sedan multiplicerade jag både leden med minsta gemensamma nämnare, vilket är 10. Alltså multiplicerade ag både leden med 10. Då fick jag 90 plus tio femtedelars X i vänster led och 10 andra delars X i höger les. Det är lika mycket som 90 plus 2 X i vänster led och 5 X i höger led.
Sedan tog jag bort 2 X i båda leden. Då blev det kvar 90 i vänster led och 3 X i höger led. Då dividerade jag båda leden med 3 och fick fram att X är lika med 30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar