NO, SO, MATTE, SVENSKA, FRANSKA, MUSIK, IDROTT OCH HÄLSA, BILD

tisdag 1 december 2015

Kemi i en brustablett

Kemi i en brustablett

Syfte: Att undersöka om en brustablett löser sig snabbare i vatten eller i kolsyrat vatten.

Hypotes: Jag tror att brustabletten kommer lösa sig snabbare i det kolsyrade vattnet eftersom jag tror att molekylerna rör sig snabbare där än i det vanliga vattnet.

Material: Två glas, Två brustabletter, vanligt vatten, kolsyrat vatten och tidtagarur.

Metod: 
  1. Jag hällde upp kolsyrat vatten i ett av glasen och vanligt vatten i det andra, jag såg till att ha lika mycket i båda glasen.
  2. Jag förberedde två tidtagarur.
  3. jag släppte ner brustabletterna i de båda glasen och satte samtidigt på tidtagaruren.
  4. När jag såg att den ena brustabletten hade lösts upp så stoppade jag tidtagaruret för den tabletten och när jag såg att den andra hade lösts upp så stoppade jag tidtagaruret för den.
  5. Nu hade jag en tid för hur snabbt de båda löste sig och jag kunde se vilken som löste sig snabbast.

Resultat:

Brustabletten löste sig snabbare i det kolsyrade vattnet.

Slutsats:

Egentligen skulle tabletten ha löst sig snabbare i det vanliga vattnet. I det kolsyrade vattnet finns det kolsyra, och ut ur brustabletten kommer det också kolsyra. Vattnet kan bara innehålla en viss mängd med kolsyra så det tar längre tid för brustabletten att lösa sig där. 


Varför vi kan ha fått fel resultat kan bero på att vi inte riktigt såg brustabletterna i vattnet, att vi hade olika temperatur på vattnet, att det var olika mycket vatten i glasen, hur och när man släpper ner tabletterna och hur mycket kolsyra det är kvar i det kolsyrade vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar