NO, SO, MATTE, SVENSKA, FRANSKA, MUSIK, IDROTT OCH HÄLSA, BILD

tisdag 15 december 2015

Vem är tjuven?



Syfte: någon har stulit Susannes filtret papper och dessutom klottrat på det enda papper som var kvar. Det finns 6 misstänkta personer:
1. Charlotte
2. Allan 
3. Kattis
4. Tommy
5. Niclas
6. Susanne
Vi ska hitta den skyldige!

Hypotes: Jag tror att Allan är tjuven.

Material: 2 glas med vatten, pennor från dem misstänkta, filtret-pappers-remsor ca. 1,5 cm breda, sax, tejp och tre blyertspennor.

Metod:
1. Jag tog två glas och fyllde dem med lite vatten.
2. Jag klippte ut fem remsor från ett filtret-papper.
3. jag numrerade remsorna från 1 till 6 med en blyertspenna.
4. Jag gjorde en prick med varje penna på rätt remsa.
5. Jag tejpad fast remsorna på tre stycken pennor, två på varje penna och doppade ner dem i glasen så att de precis nuddade vattnet och pricken var inte under vattnet.
6. Jag väntade tills vattnet hade sugits upp på pappersbiten och det blivit ett färgsträck innan jag tog upp den ur vattnet och jämförde resultatet med beviset. 


Resultat:
2 och 1 












4 och 3 












5 och 6 










beviset 












tommy var tjuven för pricken av hanns penna gav samma resultat som pricken från texten som var skriven på filtret-pappret.


Slutsats:

Den skyldige var Tommy. Min hypotes stämde inte, jag trodde att det ver Allan men det var det inte. Det jag hade kunnat göra bättre är att mäta ut mer exakt hur långa remsorna skulle vara och hur mycket vatten det skulle vara för jag fick göra om några gånger för att prickarna hamnade under vattnet o.s.v. Men jag kunde också ha varit mer noggrann med storleken på remsorna och prickarna och mängden på vattnet. 


På en av remsorna så hände ingenting med pricken eftersom att pennan som ritat pricken var vattenfast. Men det finns andra saker som kan lösa upp vattenfast färg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar