NO, SO, MATTE, SVENSKA, FRANSKA, MUSIK, IDROTT OCH HÄLSA, BILD

onsdag 16 december 2015

Kromatografi

Syfte: Att ta reda på vilka färger orange, lila och grön delar upp sig i och innehåller. 

Hypotes: 
Orange: jag tror att orange innehåller färgerna röd och gul.
Lila: Jag tror att lila innehåller färgerna röd och blå.
Grön: jag tror att grön innehåller färgerna blå och gul.

Material: Filtret-papper, sax, tre färgpennor (jag har färgerna grön orange och lila), två bägare med vatten, tejp, penna att hänga remsorna på.

Metod:
  • Jag klippte ut tre stycken remsor av filtret-pappret.
  • Jag ritade en prick med olika färgpennor på varje remsa, jag försökte få prickarna ungefär lika stora.
  • Jag fyllde två bägare med vatten
  • Sedan tejpade jag upp remsorna på två pennor, jag höll dem mot bägaren för att se att remsorna inte var för långa så att pricken skulle hamna under vattnet.
  • Jag la pennorna tvärs över bägaren så att remsorna nuddade vattnet men prickarna nuddade inte vattnet.
  • Sedan väntade jag tills vattnet hade sugits upp och färgerna delat upp sig.

Resultat:

orange, lila och blå från vänster: 
















Orange delade upp sig i färgerna röd och gul.
Lila delade upp sig i färgerna rosa och blå.
Grön delade upp sig i färgerna gul och blå och lite ljusgrön.

Slutsats: 

Färgen orange delade upp sig i och innehåller färgerna röd och gul. Färgen lila delade upp sig i och innehåller färgerna rosa och blå. Färgen grön delade upp sig och innehåller färgerna gul, blå och lite ljusgrön.
Min hypotes stämde när det gällde färgen orange men inte när det gäller lila och grön. Jag trodde lila skulle innehålla färgerna röd och blå men den innehöll rosa och blå, inte röd. den gröna innehöll blå och gul precis som jag trodde men den innehöll också ljusgrön.
Det jag kunde ha gjort bättre är att ha haft längre remsor så att färgerna hade haft mer plats att dela upp sig på och jag kunde ha fått se färgerna mer tydligt. Jag kunde också ha gjort större prickar så att det hade varit mer färg, då tror jag man hade sätt mer tydliga nyanser. 

Det som händer i kromatografi är att vattnet sugs upp i filtret-pappret och då tar det färgen med sig uppåt så färgmolekylerna sprids ut och delar upp sig. De största färgmolekylerna stannar längre ner, närmare prickens ursprungsplats men de små färgmolekylerna åker längre upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar