NO, SO, MATTE, SVENSKA, FRANSKA, MUSIK, IDROTT OCH HÄLSA, BILD

fredag 15 april 2016

Läsdagbok 1 - Varför har jag valt den här boken?


Titel: Ur Askan

Boken jag läser är den sista boken i en trilogi och jag har verkligen gillat de andra böckerna. Eftersom att det är den sista boken så kommer den troligtvis vara väldigt spännande eftersom det kommer bli t.ex den sista striden mellan huvudkaraktären och de onda, och många saker som inte har blivit förklarade eller avslöjade i de tidigare böckers kommer troligtvis bli det i den här boken. 
Jag gillar Fantasyböcker och den här boken innehåller mycket magi och magiska djur. Karaktärerna är också väldigt genomarbetade och man får verkligen en känsla för deras personlighet. Det blir nästan som om de existerar i verkligheten. 
Omslaget på de tidigare böckerna har nästan representerat känslan på boken så när jag tittar på omslaget på den här boken blir den ännu mer lockande. Baksidestexten avslöjar också lite vad som kommer hända i boken, det står ett citat och en kort beskrivning om vad boken handlar om. Beskrivningen innehåller också spännande frågor som man vet kommer besvaras i boken eftersom det är den sista. 
Sedan tidigare vet jag också hur författaren skriver sina berättelser. Författaren är Leigh Bardugo och hon kan ända någonting som man trodde man visste med bara en ända mening. Hon brukar också ändra karaktärerna efter att hon har beskriv dem så att man verkligen har fått lära känna dem och sedan så blir det en helt annan karaktär. Det tycker jag är bra eftersom det får läsaren att fundera över varje sak som står och undra om det verkligen är sant, det gör att den blir mycket mer intressant och man börjar tänka på olika saker som skulle kunna hända. 
Boken som var före den här slutade med många obesvarade frågor och så klart så slutade den på ett helt annan sätt än hur man trodde att den skulle sluta. Det gör att man bara vill börja läsa den här boken så snabbt som möjligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar