NO, SO, MATTE, SVENSKA, FRANSKA, MUSIK, IDROTT OCH HÄLSA, BILD

tisdag 12 april 2016

Ordkunskap

Målande - Att man beskriver något väldigt levande och uttrycksfullt med t.ex många adjektiv och liknelser.

Exempelmening: Du ska skriva med ett målande språk. 

Eloge - Ett beröm eller en komplimang som man ger någon om de är duktiga. 

Exempelmening: Bra! Du förtjänar en eloge!

Puka - En väldigt stor trumma. 

Exempelmening: Jag spelar puka i en orkester.

Alludera på / till - Att man syftar på något eller till någon. 

Exempelmening: Jaha!  du alluderar på den boken.

Pseudointellektuell - Att man försöker lura någon att man är något. 

Exempelmening: Du är inte en miljonär, du är pseudointellektuell!

Hippologi - Är läran om hästar. Det är också någonting man kan studera. 

Exempelmening: Jag är expert på hippologi.

Bejakande - Att man bekräftar någonting eller säger ja till någonting.

Exempelmening: Han har bejakat förslaget. 

Ocker - När man kräver hög ränta på t.ex ett lån eller när något är väldigt dyrt.

Exempelmening: De borde inte ha ocker.

Florera - Att någonting finns i stora mängder i stor utbredning. Till exempel en blomma eller ett djur som det finns mycket av och det kommer fler av den.

Exempelmening: Arten florerar i det här området.

Eftermäle - Någons omdöme. Till exempel efter att de har dött. 

Exempelmening: Hon har ett bra eftermäle.

Alter ego - Mitt andra jag

Exempelmening: Jag stötte på mitt alter ego idag.

Preskriberad -  Att någonting är ogiltigt.

Exempelmening: Det här dokumentet är inte preskriberat

gordisk knut - Någonting man inte kan klara av utan makt. Ordet kommer från en historia om alexander den store.

Exempelmening:  Det här tror jag är en gordisk knut

Bestyrka - Att man bekräftar eller intygar någonting.

Exempelmening: Jag bestyrker det här 

Ellips - En oval, vilket är en form. Det är nästan som en avlång cirkel.

Exempelmening: Min médecin var formad som en ellips.

Kufiske - När någonting är väldigt underligt.

Exempelmening: Det var en kufisk person.

Svinn - Minskning i någonting som t.ex vikt. 

Exempelmening: Jag har en kanna med vatten, den svinner mer för varje dag som går. 



källor: Wiktionary och synonymer.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar